1898, Joseph Martin opent de deuren van een kleine werkplaats aan de “Avenue Lacassagne “ te Lyon als fabrikant van rijwiel onderdelen en later wielen en landingsgestellen voor vliegtuigen. Tijdens de eerste wereldoorlog maakte de vraag naar vliegtuig onderdelen als mede ander oorlogsgetuig dat de kleine werkplaats zich uitbreide tot een heuse fabriek op het eind van de eerste wereldoorlog. In het begin van de 20-er jaren neemt zoon Paul de fakkel over van Joseph. In 1924 neemt Paul Martin het besluit zelf motorfietsen te fabriceren, De eerste “New-Map’s” hebben in 1925 het daglicht gezien. Dat waren toen nog lichte twee-takten.

Zijn dit wielen voor vliegtuigen of motoren ???

Chimin des Pins
Lyon

De firma Martin is ook nog dealer van BSA, Eadie en Brennabor fietsen geweest.
Verder leverde ze nog auto onderdelen
.

Over de naam New-Map gaan meerdere anekdotes, één, de meest waarschijnlijke ervan is; New is in Engels nieuw en Map zou komen van de initialen Martin, Amilcar ( zijn broer) en Paul bij elkaar New-Map klinkt dan in die periode populair Engels. ( de Fransen waren toen dankbaar tegenover de Engelsen en Amerikanen omdat zij hun hadden verlost van de Duitse bezetter

De grote doorbraak kwam in 1927 op het Salon in Parijs. Het was daar waar Paul Martin een serie sportieve, zware motorfietsen met JAP-motoren van 250 t/m 600cc het publiek imponeert. Later volgen nog sportieve successen met JAP en MAG motoren, o.a. de eindoverwinning van de 6-daagse van 1929 met 500cc JAP.

De daarop volgende jaren presenteerde de Lyonse fabrikant solide, sportief ogende motorfietsen met motoren van oa; Madoz, Anzani, Chaise, Zurcher, Ydral, Blackburne, Ultima en de duurdere modellen met JAP en MAG. Ook moet nog gezegd worden dat New-Map nog een “eigen” blok hebben gehad, Alhoewel het eigenlijk een in licentie Ultima-blok was, ontworpen bij Ultima door de ingenieur Fargeton.

Heel herkenbaar is het frame, wat overigens voor alle types het zelfde was, dit was een dubbelwieg frame met twee buizen aan een stuk van het balhoofd tot de achteras en een stalen gietstuk met balhoofd tot aan het zadel. Dat zadel werd geleverd door Terry, de tank kwam weer van Mottaz en de wielen met kenmerkende grote remtrommels van Ideal. New-Map leverde een kwalitatief hoogwaardige motorfiets, die ondanks zijn hoge aanschafprijs, gretig aftrek vond. ( ter vergelijking een Terrot HSSL 350 koste toen 5550 francs tegen een New-Map OHV3 7900 francs )
De eerste van de dertiger jaren was de firma zéér succes vol, men ging een zakelijke overeenkomst aan met het Zwitserse MAG ( Motosacoche Acacias Geneve ) . Dit resulteerde dat Motosacoche en New-Map op een folder stonden.

De bedrijfspanden in Lijon gebroederlijk naast elkaar wat de nauwe samenwerking weergeeft


Avenue Lacassgne
Lyon

Om commerciële reden heeft Paul Martin nog motoren gebouwd onder zijn eigen naam n.l. P.Martin , Dit heeft maar één jaar geduurd dus zo’n succes zal het wel niet geweest zijn. Het waren goedkopere modellen met Zurcher motoren veel zwarte verf een een minimaal aan chroom en andere luxe.

Echter eind dertiger jaren ontkwam ook New-Map niet aan de dan heersende economische malaise de verkoop van zware modellen liep terug en voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog werden de New-Map fabrieken verzocht zich toe te leggen op de productie van munitie. Tijdens de Duitse bezetting werden ze gedwongen granaten te maken voor de Duitse Whermacht.

 

 

 

Na de oorlog trachte men de draad weer op te pakken maar zoals bij vele grote Engelse, Belgische en Franse Motormerken viel ook voor New-Map eind 50-er jaren definitief ’t doek.